Nadat de eerste workshop heeft plaats gevonden zijn we gaan brainstormen en evalueren met de musea, Erfgoed Brabant en Breda University. Hieruit kwam een vernieuwde versie van de workshop dag. Deze vernieuwde versie werd door alle partijen enorm gewaardeerd en als zeer waardevol ervaren. Benieuwd hoe deze middag eruit heeft gezien en wat het museum eraan heeft gehad? Lees dan verder.
Het museum heeft voorafgaand aan de workshop dag een draaiboek ontvangen. Hierin staat precies beschreven wat er van het museum verwacht wordt en wat zij kunnen verwachten. Ook zijn we in gesprek gegaan over welke doelgroepen het museum meer zou willen weten. MuBo heeft de volgende doelgroepen gekozen:
De eerste doelgroep bestaat uit een gezin van 4 personen dat een uitstapje maakt naar het museum. De ouders Pieter en Saskia uit Boxtel nemen vandaag hun twee kinderen Janneke van 10 jaar en Roy van 8 jaar mee naar het museum. Met deze 4 persona wil het museum te weten komen wat het gezin belangrijk vindt bij een bezoek aan het museum. Is het museum kindvriendelijk en hebben ouders genoeg tijd om te kunnen genieten van het bezoek?
De volgende doelgroep bestaat uit Jan en Annemarie. Dit is een gepensioneerd stel en komen ook uit Boxtel. Zij bezoeken het museum zo’n 3 keer per jaar samen. Over deze personen wil het museum voornamelijk te weten komen of dit museum geschikt is voor ouderen en hoe zij nog meer kunnen inspelen op de interesses van deze doelgroep.
Hans en Jacob komen op de fiets. Zij volgen vandaag de Campina route en informeren bij de VVV wat de bezienswaardigheden in Boxtel zijn. Het museum heeft hun interesse gewekt en zij besluiten een bezoek te brengen aan het museum. Van deze persona wil het museum graag weten of de vaste expositie over Boxtel ook interessant en begrijpelijk is voor de nietBoxtelnaar en wat de algemene indruk is van het museum.
Elke deelnemer heeft een persoon voorafgaand aan de workshop dag een persoon gemaild gekregen met daarbij de opdracht om al eens na te denken over hoe deze persoon is. Dit zorgt ervoor dat de deelnemers al even de tijd hebben om zich in te leven.
Op de workshop dag werd het draaiboek nogmaals doorgenomen met de dagvoorzitter, waarna iedereen met een warm welkom kon worden ontvangen. Na een overheerlijke lunch ging het programma van start. Het museum Boxtel was zelf dagvoorzitter en aan de hand van een goede voorbereiding, het draaiboek en de instructiefilmpjes die op een beamer werden getoond kon de klantenreis snel en effectief van start gaan. De doelgroepen bezochten in 1 uur tijd het museum.
Na het bezoek was het tijd voor de feedback ronde. Eerst schreef ieder zijn feedback op het formulier waarna de belangrijkste zaken per onderwerp op een post-it werden geschreven. De dagvoorzitter besprak per formulier de post-its welke toegelicht werden door de deelnemers zelf. Hier kwam waardevolle feedback uit die wordt meegenomen in de toekomstplannen van MuBo. Wil uw museum ook meer weten over doelgroepen? Vraag dan om meer informatie bij Erfgoed Brabant.