1 november 2018 was de dag daar: De eerste workshop dag. Voordat we aan deze workshop dag zijn begonnen is er samen met het Graafs museum besproken wat zij kunnen verwachten en hoe de dag eruit zal komen zien. Vervolgens is er een overleg geweest om te kijken van welke doelgroepen zij meer zouden willen weten.
De eerste doelgroep waar het museum meer van te weten wilde komen waren Hans en Ellie. Een hoger opgeleid, gepensioneerd stel dat per openbaarvervoer naar Grave reist. Landelijke reclame voor de wisselexpositie heeft hun aandacht getrokken. Het museum wil graag weten hoe de beleving is en wat zij van de wissel- en vaste expositie vinden.
De tweede doelgroep zijn twee gepensioneerde studiegenoten uit Duitsland. Zij komen eens per jaar met de studievereniging naar het museum. De grootste vraag voor deze doelgroep is of het museum ook geschikt is voor Duitse bezoekers en hoe de ervaring is.
Angela en Pia zijn twee kinderen van 10 jaar en een daarvan gaat vaker naar een museum en is dus ook breed geïnteresseerd in het museum, de ander gaat voor het eerst naar het museum. Is het museum “kind-proof” en wat kan het museum nog meer doen om het interessant te laten zijn voor de kinderen?
Als laatste doelgroep zijn er de prentverzamelaars Jan en Piet. Zij hebben een ruime interesse in prenten en komen dan ook voornamelijk om te kijken of er nieuwe prenten te vinden zijn. Het museum vindt het voornamelijk belangrijk om te weten hoe zij het museum beleven en of er nog meer op de behoeftes kan worden ingespeeld.
Het Graafs museum heet vandaag Museum Jan Heestershuis, Museum Boxtel, Erfgoed Brabant en Breda University welkom in hun prachtige museum. Nadat iedereen heeft genoten van de lunch start het programma met een voorstelronde van o.a. ieder zijn persona. Er ontstond direct al een band tussen de gemaakte persona koppels.
Om nog meer in te kunnen leven in de rol, was er een theater expert aanwezig. Hij heeft ons door middel van inlevingsoefeningen laten zien wat er belangrijk is bij het inleven in de persona. Dit werd gedaan door verschillende energizers en een rollenspel. Op het moment dat iedereen zich had ingeleefd kon de persona Journey van start gaan. Dit is de klantenreis die deze specifieke doelgroep door het museum maakt. Hier werd het museum beoordeeld door de bril van de doelgroep en met de expertise van de museumexperts.
Nadat elke doelgroep het museum had bezocht kregen zij een formulier met daarop een aantal vragen over het museum. Deze vragen werden eerst individueel ingevuld en vervolgens per doelgroep vergeleken. De belangrijkste aspecten werden vervolgens met de gehele groep besproken zodat het museum een goed inzicht kreeg wat het museum goed doet en waar de belangrijkste kansen liggen. Daarna liep de dag ten einde en konden we terugkijken op een leerzame en waardevolle dag. We kunnen ons voorstellen dat u ook meer te weten wil komen over uw doelgroep en interessante informatie met andere musea wil uitwisselen. Neem contact op met Erfgoed Brabant en dan kijken we hoe we dit bij uw museum kunnen realiseren.