Column Tera Uijtdewilligen, 2 juni 2020
Het is dinsdag 2 juni 2020. De dag waar ik al weken naartoe werk. Vanochtend start de inschrijving voor het project Museumschatjes. In de komende dagen worden 50.000 leerlingen door hun leerkrachten ingeschreven zodat ze in het komende schooljaar gratis met hun klas naar een Brabants museum kunnen. Al jaren is dit het spannendste moment in mijn werkjaar.
Dit jaar loopt echter alles anders. Scholen en musea moeten hun deuren sluiten. Het regent annuleringen van culturele activiteiten in musea. Dat doet pijn. De kinderen missen een prachtige ervaring en de museummedewerkers met al hun passie missen de kinderen. Maar de bezoeken aan de musea vinden plaats vanaf eind september plaats dus ik houd hoop dat het tegen die tijd allemaal weer normaal is.
We besluiten om toch ‘gewoon’ met de inschrijving te starten. Maar ik maak me zorgen. Het protocol voor musea hamert op de anderhalve meter en ontraadt iedereen boven de 70 in het museum te komen werken. Al die lieve gepensioneerde kleuterjuffen en -meesters kunnen hun liefde voor hun museum niet overdragen aan de volgende generatie.
Dan geven twee enthousiaste telefoontjes van educatief medewerkers ineens hoop. Zij zien wel mogelijkheden met hun collectie naar de klas te gaan. Natuurlijk kan niets een museumbezoek vervangen, maar op deze manier kunnen musea toch in beeld blijven van de scholen. Wat een goede ideeën! Hier krijg ik energie van en binnen een paar uur besluiten we om ook de financiering van dit soort initiatieven mogelijk te maken. Misschien kunnen we zo toch nog mooie museale lessen voor de leerlingen mogelijk maken komend schooljaar!
Een paar weken later slaat de realiteit weer in. Het protocol voor heropening van scholen vanaf 8 juni adviseert dringend aan scholen om ‘zeer terughoudend te zijn met groepsactiviteiten, zoals excursies’. Ik begrijp het maar word er ook boos van. Waarom die waardevolle culturele activiteiten schrappen? Juist in deze tijd moeten we zorgdragen voor de complete ontwikkeling van een kind.
Ik zit achter de computer en zie dat de inschrijvingen binnenstromen. De eerste telefoontjes van leerkrachten die zich afvragen of de inschrijving wel is gelukt worden opgenomen. Dit voelt heel normaal. Nou ja, bijna normaal dan.
Klik hier voor meer informatie over Museumschatje.
Tera Uijtdewilligen is bij Erfgoed Brabant werkzaam als medewerker educatie en projectleider. Klik hier voor de contactgegevens van Tera Uijtdewilligen.