Leerdoelen voor erfgoededucatie

Wijzer met erfgoededucatie: Een handleiding voor leerkrachten

Erfgoededucatie heeft een bijzondere positie binnen het basisonderwijs. Het raakt meerdere leergebieden zoals Oriëntatie op jezelf en de wereld (geschiedenis en aardrijkskunde) en Kunstzinnige oriëntatie (cultuureducatie). Om leerkrachten in het basisonderwijs meer inzicht te geven in de aard en de opbrengsten van erfgoededucatie heeft Erfgoed Brabant samen met onderwijskundigen Zeeman & de Regt een handleiding geschreven.

Helder en praktisch

De kern van deze Wijzer met erfgoededucatie zijn de leerdoelen voor erfgoededucatie. Voor drie leeftijdsgroepen in het basisonderwijs -  onder- midden- en bovenbouw -  is beschreven welke kennis, vaardigheden en attitude leerlingen opdoen door middel van erfgoededucatie. 

De leerdoelen zijn beschreven in termen van voor de docent bij de leerling waarneembaar gedrag. Een leerkracht kan de leerdoelen als uitgangspunt nemen bij de keuze voor erfgoedprojecten. Zo wordt een gefundeerde keuze gemaakt, gebaseerd op waar een leerkracht met de leerlingen aan wil werken en hoe de leerlingen zich ontwikkelen.

Naast de leerdoelen zijn er in de handleiding ook nog tips voor goede erfgoededucatie te lezen, en een stappenplan om op school met de Wijzer aan de slag te gaan.

Ook voor erfgoedinstellingen!

Daarnaast kunnen ontwikkelaars van erfgoededucatieprojecten de leerdoelen als uitgangspunt nemen bij het ontwikkelen van hun projecten, in samenspraak met docenten.

Ontmoet elkaar in de cursus

Gebaseerd op de Wijzer is er ook een cursus ontwikkeld waar docenten en educatiemedewerkers elkaar ontmoeten en samen werken aan betere erfgoededucatie.

Lees hier meer over de publicatie 'Wijzer met erfgoededucatie - Basisonderwijs'.

Lees hier meer over de publicatie 'Wijzer met erfgoededucatie - Voortgezetonderwijs'.

Naar Monitoring en evaluatie >