Indiefestival PopMonument trekt recordaantal bezoekers

- 14 september 2016

Muziekfestival PopMonument in Bergen op Zoom trok afgelopen zaterdag ruim vierduizend bezoekers naar de stad. Het succes van vorig jaar is daarmee overtroffen.

Volle monumenten en inspirerende optredens die zorgden voor kippenvel of juist een bezweet shirt. De derde editie van PopMonument was een avond om in de boeken te zetten. Niet alleen vanwege de sfeer, ook door het aantal bezoekers. Met ruim 4000 muziekliefhebbers op de been werd het aantal bezoekers van de vorige editie ruimschoots overschreden. Nieuw dit jaar was de Vinyl & Vintage-markt op de zondag met vintagekleding, bakken vol vinyl en live-optredens. De organisatie van PopMonument ziet de markt als opmars naar een meerdaags festival.


ZES in de bibliotheek

Andere noviteit was de samenwerking met vijf ontwerpers uit Bergen op Zoom die met animaties het verhaal achter een aantal monumenten vertelden. Hun werk werd voorafgaand aan de optredens geprojecteerd en toegelicht door een gids van Stichting Bezichtiging Monumenten en het Cultuurbedrijf. “Dit project maakte onderdeel uit van onze storytelling. De monumenten lenen zich bij uitstek voor het vertellen van bijzondere verhalen. Door de samenwerking met de ontwerpers hebben we hier op een innovatieve en creatieve manier invulling aan gegeven”, vertelt festivaldirecteur Merijn Sitsen.


Daan in Gebouw-T

Hij kijkt terug op een geslaagde editie. “In totaal speelden zo’n 30 bands en artiesten op 22 verschillende locaties in de binnenstad van Bergen op Zoom. We zijn flink gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Voor en achter de schermen. Die lijn willen we doorzetten naar volgend jaar om de bezoeker nog meer te verrassen. We zien tevens kansen voor PopMonument in andere steden. Wordt vervolgd...

Samenwerkingspartners
PopMonument werd mede mogelijk gemaakt door poppodium Gebouw-T, Fonds Brabant C, Erfgoed Brabant, Prins Bernhard Cultuurfonds, Aangenaam Bergen op Zoom, Ricoh, Goose Island.

©2018 Erfgoed Brabant