Zo gaat de molen!

P1020601.JPG

Dit project gaat over molens in Noord-Brabant. De meeste leerlingen zullen er weleens één van dichtbij hebben gezien. Maar hoe werkt een molen nu eigenlijk? Welke rol had de molen vroeger? En waarom vinden wij molens nu nog steeds interessant?

Het voorleesverhaal over Dries en Henk, twee jongens die rond 1870 leefden, is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht rondom het begrip molen. Aan de hand van acht themakaarten verdiepen ze zich in verschillende aspecten die te maken hebben met de molen. Op deze wijze zijn de leerlingen goed voorbereid voor de excursie aan de molen in de buurt.

Doelgroep Groep 6
Leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands. Thema's: molens, techniek, kunst, natuur, dagelijks leven vroeger, ambachten.
Leerdoelen
  • De leerling kan een definitie van erfgoed geven en die toelichten met voorbeelden van erfgoed in de eigen omgeving, in de eigen provincie en werelderfgoed in Nederland en de wereld.
  • De leerling kan erfgoed in de eigen omgeving koppelen aan onderwerpen in de regionale/nationale geschiedenis.
  • De leerling kan het verhaal bij het erfgoed plaatsen in de tijd en relateren aan hoe mensen in een bepaalde tijdsperiode woonden, leefden en werkten en daarbij verschillen en overeenkomsten noemen met nu.
Tijdsbeslag Voorbereiding in de klas minimaal 1,5 uur, bezoek molen 1,5 uur, verwerking in de klas minimaal 20 minuten.
Plaats van uitvoering Klas en bezoek aan de molen in de buurt.
Lesmateriaal

Omslagmap met daarin:

  • Docentenhandleiding
  • 8 Themakaarten
  • Antwoordkaarten
  • 4 Excursiekaarten

Voor de molenaar is er een aparte handleiding beschikbaar.

Beschikbaarheid en kosten Het lespakket kan direct besteld worden via de groene knop bovenaan de pagina. Het molenbezoek gaat in overleg met de marktplaats cultuureducatie en/of de molenaar.
Voeg dit artikel toe aan uw winkelwagen:
Prijs: € 25,00
Exclusief verzend- en administratiekosten

Verantwoordelijke medewerker(s)
Tera Uijtdewilligen
Tera Uijtdewilligen
Projectleider
Bekijk profiel
Dieuwertje de Nigtere
Dieuwertje de Nigtere
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Ninke van der Heijden
Ninke van der Heijden
Projectleider
Bekijk profiel
Rolf Vonk
Rolf Vonk
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Kenmerken
Thema:
erfgoededucatie
Doelgroep:
onderwijs
Soort:
lesmateriaal
 
©2017 Erfgoed Brabant