Overgisteren

Er is een koffer gevonden. De leerkracht vond hem gewoon op straat en hij staat nu in de klas. Van wie zou de koffer zijn? De kinderen maken de koffer open en vinden allerlei bekende en onbekende voorwerpen. Oude voorwerpen, zoals een tol, klompjes en een zakje muntjes. Maar ook gereedschap, bijvoorbeeld een duimstok, witte stoffen handschoentjes en een vergrootglas. Tot slot vinden ze een folder van het lokale museum. Er is maar een conclusie mogelijk: dit is de koffer van een museummedewerker!

Overgisteren.jpg

Met een brief laten de kinderen hem weten dat zijn koffer is gevonden. Wat zal hij opgelucht zijn! Maar wat is een museum nou precies? En waarom zou je eigenlijk voorwerpen van vroeger bewaren? De vondst van de koffer is voor de kleuters het begin van een ontdekkingstocht naar de begrippen 'museum', 'vroeger' en 'bewaren', met als hoogtepunt een bezoek aan het museum. De mysterieuze koffer en ieder voorwerp daarin vertelt een verhaal. Ook de bijzondere voorwerpen die de kleuters van huis meenemen. Met Overgisteren leren de leerlingen communiceren over voorwerpen en wordt hun woordenschat uitgebreid.

Kijk op de kaart hieronder om te zien waar u Overgisteren kunt lenen bij een museum in de buurt. Klik op de locatie voor de contactgegevens.

Doelgroep Groep 1, Groep 2
Leergebied Geschiedenis, taal, rekenen, handvaardigheid, tekenen, muziek, spel. Overgisteren sluit aan bij de gebruikelijke manier van kleuteronderwijs, waarbij de klas een aantal weken met een thema bezig is. Thema's: vroeger, museum, taalontwikkeling.
Leerdoelen
  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed herkennen: vroeger, oud, nieuw, bewaren, bijzonder, voorzichtig, van jezelf, van iedereen.
  • De leerling kan met zijn/haar zintuigen eigenschappen van erfgoed onderzoeken en beschrijven.
  • De leerling kan onderdelen van het verhaal dat hoort bij het erfgoed navertellen of naspelen.
  • De leerling kan bij een eigen persoonlijk voorwerp aan een ander vertellen wat dit betekent voor zichzelf.
  • De leerling kan voorzichtig omgaan met erfgoed.
Tijdsbeslag 2 tot 6 weken, naar keuze van de leerkracht. De museumles duurt 90 minuten.
Plaats van uitvoering Klas en museumbezoek
Lesmateriaal

Kant-en-klaar lespakket bestaande uit:

  • De koffer van een museummedewerker vol voorwerpen
  • Docentenhandleiding
  • Boeken voor de verteltafel
  • Kralenkaarten, leesrupsen, woordkaarten, stempelkaarten, woordplaten
  • Memoryspel
  • Werklessen voor in de hoeken
Beschikbaarheid en kosten Het project is beschikbaar bij een aantal musea in Noord-Brabant. Zie hierboven bij 'Instellingen'. Neem contact op met het museum of de Marktplaats Cultuureducatie over de voorwaarden voor deelname. Kosten variëren tussen de deelnemende musea. Meestal kost deelname tussen de €40 en €80 per klas. Dit is inclusief zes weken huur van het lespakket én de les in het museum onder leiding van een museumdocent.

Verantwoordelijke medewerker(s)
Dieuwertje de Nigtere
Dieuwertje de Nigtere
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Ninke van der Heijden
Ninke van der Heijden
Projectleider
Bekijk profiel
Tera Uijtdewilligen
Tera Uijtdewilligen
Projectleider
Bekijk profiel
Rolf Vonk
Rolf Vonk
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Kenmerken
Thema:
erfgoededucatie
Doelgroep:
onderwijs
Soort:
lesmateriaal
 
©2017 Erfgoed Brabant