Op stap met Jet en Jan, jong in 1910

In dit project gaan de leerlingen in hun eigen woonplaats honderd jaar terug in de tijd. Samen met de tweeling Jet en Jan maken de kinderen kennis met het dagelijks leven in 1910. Daarbij komen de thema's kleding, wonen, werk, school, voeding, vervoer en spel aan bod.

Het project is op maat gemaakt voor het dorp of de stad waar de leerlingen op school zitten. Het voorleesverhaal speelt zich daar af en aan de hand van oude foto's kunnen de leerlingen vroeger en nu vergelijken.

Ze leren niet alleen veel over het dagelijks leven in 1910, maar reflecteren ook op het heden, op hun eigen dagelijks leven: hoe is dat anders of hetzelfde als bij Jet en Jan?

En dat allemaal vooral door te doen! In een museum in de buurt (of in de klas als er geen museum is) gaan de leerlingen zelf aan de slag met voorwerpen uit de tijd van Jet en Jan. Denk aan: zelf zeep kloppen en de was doen, koffie malen, schrijven met een griffel op een leitje en oude spelletjes zoals bikkelen en hoepelen.

U leent het project niet bij ons.
Kijk op de kaart hieronder voor beschikbaarheid en contactgegevens.

Doelgroep Groep 5
Leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie, Nederlands. Thema's: dagelijks leven 100 jaar geleden, dagelijks leven nu.
Leerdoelen
  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van hun eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan aangeven wat redenen zijn waarom je erfgoed bewaart voor later. 
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling kan verschillen en overeenkomsten weergeven tussen heden en verleden aan de hand van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.

Met de extra lessuggesties werkt u ook aan:

  • De leerling kan de (bewaar)plaats van het erfgoed lokaliseren op een plattegrond. 
Tijdsbeslag Les 1: 60 minuten Les 2: 60 minuten Les 3 op school: 70 minuten Les 3 in het museum: 90 minuten Les 4: 85 minuten
Plaats van uitvoering Klas en museum. Als er geen geschikt museum in de buurt is, vindt het hele project in de klas plaats.
Lesmateriaal

Kant-en-klaar lespakket met:

  • Docentenhandleiding met materialen voor op de tijdbalk en ansichtkaarten
  • Tijdbalk
  • Jet en Jan bordspel
  • USB-stick met al het materiaal digitaal
  • Bij de versie zonder museumbezoek zijn ook alle materialen van het activiteitencircuit onderdeel van het lespakket.
Beschikbaarheid en kosten Kijk op de kaart hierboven voor de beschikbaarheid en contactgegevens. Het project 'Jet en Jan' is op dit moment op maat gemaakt voor de dorpen/steden in de volgende Brabantse gemeenten: Bernheze, Bergeijk, Bergen op Zoom, Best, Bladel, Boekel, Boxmeer, Boxtel, Drimmelen, Eersel, Geertruidenberg, Gemert-Bakel, Haaren, Halderberge, Halsteren, Helmond, 's-Hertogenbosch, Loon op Zand, Maasdonk, Moerdijk, Oirschot, Oisterwijk, Oosterhout, Reusel-De Mierden, Roosendaal, Sint-Michielsgestel, Schijndel, Steenbergen, Uden, Valkenswaard, Veghel, Vught, Veldhoven, Werkendam, Wijk en Aalburg, Woensdrecht en Woudrichem. Scholen krijgen het lesmateriaal in bruikleen. Neem met ons contact op voor meer informatie over de uitleenpunten. Musea en heemkundekringen kunnen met ons contact opnemen als zij interesse hebben om Jet en Jan aan te bieden aan scholen in hun omgeving.

Verantwoordelijke medewerker(s)
Dieuwertje de Nigtere
Dieuwertje de Nigtere
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Ninke van der Heijden
Ninke van der Heijden
Projectleider
Bekijk profiel
Tera Uijtdewilligen
Tera Uijtdewilligen
Projectleider
Bekijk profiel
Rolf Vonk
Rolf Vonk
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Kenmerken
Thema:
erfgoededucatie
Doelgroep:
onderwijs
Soort:
lesmateriaal
 
©2017 Erfgoed Brabant