Museumschatjes

Museumschatjes 2017 is vol!

U kunt niet meer aanmelden.

 

Museumschatjes 

Museumschatjes was in 2016 weer een succes! We zijn dan ook blij om te kunnen aankondigen dat er in 2017 weer een nieuwe editie zal zijn. Dit jaar kunnen er nog meer leerlingen gratis naar het museum, want de inschrijving is verhoogd naar 50.000 leerlingen! De periode zal daarom ook verlengd worden. In april krijgen scholen en musea een brief met informatie over hoe u kunt aanmelden. 

Met Museumschatjes kunt u met groep 5 t/m 8 gratis een museum bezoeken.

Voor wie: alle groepen 5 t/m 8 van basisscholen in Noord-Brabant

Naar het museum: 2 oktober 2017 tot en met 9 februari 2018

Noord-Brabant is rijk aan musea met de meest uiteenlopende collecties. Wat al deze musea gemeen hebben, is dat zij een schatkamer zijn van voorwerpen die om de een of andere reden de moeite van het bewaren waard zijn. Maar wat is waarde eigenlijk? Daarover gaat het project Museumschatjes.

Voor het bezoek aan het museum worden de leerlingen eerst aan het denken gezet over de vraag wat een voorwerp eigenlijk waardevol maakt. Een voorwerp is niet alleen waardevol omdat het letterlijk veel geld waard is, maar ook omdat het bijvoorbeeld heel zeldzaam is, of omdat er een bijzonder verhaal bij hoort.

Na deze inleidende les volgt het museumbezoek. Aan de hand van een gerichte opdracht gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar een voorwerp dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt. Na afloop van het project Museumschatjes zullen leerlingen op een andere manier naar oude voorwerpen (erfgoed) kijken.

 

Doelgroep Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld, kunstzinnige oriëntatie. Thema's: museumbezoek, waardebewustzijn.
Leerdoelen

Groep 5/6

  • De leerling kan begrippen rondom erfgoed hanteren (sporen uit het verleden, waarde van bewaren, heden, toekomst, respect) door voorbeelden van erfgoed van zichzelf, van hun eigen familie en in de eigen omgeving te benoemen.
  • De leerling kan aangeven wat redenen zijn waarom je erfgoed bewaart voor later.
  • De leerling kan vragen stellen bij het onderzoeken van eigenschappen en details van erfgoed.
  • De leerling kan het verhaal dat bij het erfgoed hoort reproduceren.
  • De leerling toont in dialoog respect voor de mening van een ander over de waarde van erfgoed.
  • De leerling kan aanwijzingen opvolgen hoe met erfgoed in een specifieke situatie om te gaan.

Groep 7/8

  • De leerling kan een definitie van erfgoed geven en dit toelichten met voorbeelden van erfgoed in de eigen omgeving, in de eigen provincie en werelderfgoed in Nederland en de wereld.
  • De leerling kan de waarde van erfgoed beschrijven en benoemen waarom het de moeite waard is om dit erfgoed te bewaren voor later.
  • De leerling kan vragen stellen bij erfgoed en in samenwerking met anderen verschillende bronnen raadplegen en informatie opzoeken om de vragen te beantwoorden. 
Tijdsbeslag Voorbereiding 40 minuten, museumbezoek 60-90 minuten, verwerking 30-90 minuten.
Plaats van uitvoering Klas en museum
Lesmateriaal

Een boekje met daarin:

  • Docentenhandleiding
  • Lesmateriaal voor groep 5/6 en  7/8, zelf te kopiëren
  • Waardebon voor gratis museumbezoek
Beschikbaarheid en kosten Museumschatjes is een jaarlijks terugkerende campagne, tijdens een vaststaande periode van oktober tot half november. Binnen deze periode kunt u met de bon uit het lesmateriaal gratis naar binnen bij een van de deelnemende musea. Alle Brabantse basisscholen ontvangen in het voorjaar een brief met informatie over hoe u zich moet aanmelden. Deelname aan Museumschatjes is geheel kosteloos en wordt financieel mogelijk gemaakt door de provincie Noord-Brabant. Let op: er is plaats voor heel veel scholen en klassen, maar niet onbeperkt (op=op). Aanmeldingen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Verantwoordelijke medewerker(s)
Tera Uijtdewilligen
Tera Uijtdewilligen
Projectleider
Bekijk profiel
Dieuwertje de Nigtere
Dieuwertje de Nigtere
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Ninke van der Heijden
Ninke van der Heijden
Projectleider
Bekijk profiel
Rolf Vonk
Rolf Vonk
Projectmedewerker
Bekijk profiel
Kenmerken
Thema:
erfgoededucatie
Doelgroep:
onderwijs
Soort:
lesmateriaal
 
©2017 Erfgoed Brabant