Van elkaar leren: rondleiden

MUBO (Museum Boxtel) vertelt over de geschiedenis van Boxtel. Het museum was op zoek naar goede uitgangspunten voor het rondleiden. Die zijn ook wel te vinden in publicaties, maar leren van collega’s heeft vaak nog meer waarde. De Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch heeft een gedegen eigen opleiding voor gidsen. Jaarlijks maken 150.000 mensen een rondvaart over de Binnendieze, en worden 25.000 mensen rondgeleid door de binnenstad of in een van de monumenten, zoals bijvoorbeeld de toren van de Sint Jan of het Zwanenbroedershuis. Daarvoor zijn veel gidsen nodig, en die heeft de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch ook. Al deze mensen doen het werk vrijwillig, maar dat betekent niet dat ze zomaar wat mogen vertellen. Ze krijgen een interne opleiding die een jaar duurt: "Het is een pittige opleiding, want de kwaliteit moet hoog zijn", zo stelt Jan van den Berg, een van de opleiders en zelf ook gids bij de Kring. Jan van den Berg was bereid zijn kennis te delen met de Boxtelse collega’s. Hier een impressie van de bijeenkomst. 

undefined

Relatie met de groep
Kern van een goede rondleiding, zo vertelt Jan aan de Boxtelse collega's, is de relatie van de gids met de groep. Die groepen kunnen natuurlijk enorm verschillen. Sommige groepen zijn vooral gezellig een dagje uit, andere komen echt om te leren, bijvoorbeeld groepen heemkundigen. Door vragen te stellen aan de groep (en ook vooraf bij de boeking al) vormt de gids zich een beeld van de wensen en verwachtingen van de groep en past het verhaal daarop aan.

De kunst van het weglaten
Goede inhoudelijke kennis is voor een gids natuurlijk een eerste vereiste, maar nog belangrijker is het om het verhaal beknopt te houden. Vanuit enthousiasme alles willen vertellen is een grote valkuil. Lang luisteren en lang staan is voor mensen heel vermoeiend: 10 minuten bij één vitrine is voor velen een uitputtingsslag! Ga dus geen uitgebreide algemene verhalen houden, maar hou het kort en concreet: vertel alleen over de museumvoorwerpen waar de groep op dat moment naar kijkt. 

Andere praktische tips
- Vermijd vaktermen
- Beperk het aantal jaartallen
- Schroom niet om het gewoon te zeggen als je iets niet weet
- En vergeet niet aan het eind van de rondleiding te bedanken voor de aandacht en te vragen hoe men het gevonden heeft. Het laat zien dat de gids echt geïnteresseerd is in de groep, en het is leerzaam. 

Leren rondleiden
Tips over goed rondleiden lijken vaak open deuren, maar het is een hele kunst om ze je echt eigen te maken. Daarom besteedt de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch ook veel aandacht aan het samen oefenen. Door elkaar feedback te geven kun je echt van elkaar leren. Het is misschien even een drempel om hieraan te beginnen, maar het levert veel op. Zowel voor de gidsen zelf, als voor de groepen die rondgeleid worden.

Meer informatie over rondleiden?
Neem contact op met Erfgoed Brabant om in contact te komen met collega's. Via de gezamenlijke website van museumconsulenten is de publicatie Rondleiden, een praktische handleiding voor gidsen in musea, monumenten, archieven en stadscentra te downloaden.

 

©2017 Erfgoed Brabant